Museot

Myllymuseo

Herralankosken tai toiselta nimeltään Leskelän mylly on ainoa säilynyt puoliteollisen aikakauden tuotantolaitos Juuassa. Mylly koskessa on toiminut ainakin 1880-luvulla lähtien. Nykyinen mylly on vuodelta 1927, ja se on lopettanut toimintansa 1950-luvun lopulla.

Juuka-seura ry on omistanut myllyn, myllytuvan ja myllysaunan vuodesta 1977.  Alueella toimii Myllymuseo, joka on vuosittain avoinna juhannuksesta elokuun loppuun.

”Mylly pyörimään” –Leader-hankkeella mylly kunnostettiin vuosina 2013-2014 toimintakuntoiseksi vesimyllyksi. Hanke käsitti yläpuolisen neulapadon ennallistamisen, padolta myllyyn vettä tuovan puisen voimaputken rakentamisen, säädettävän sulkuluukun rakentamisen voimaputkeen, patosillan peruskorjauksen, myllyn olemassa olevan turbiinin ja valta-akselin kunnostamisen sekä olemassa olevien myllykoneistojen kunnostamisen.

Myllyn sisällä jauhatuksen seuraamista helpotettiin korvaamalla umpinainen levyseinä verkkoaidalla.

Myllyalueen esteettömyyttä parannettiin tulotietä ja pihaa tasoittamalla sekä siirrettävillä inva-luiskilla, joiden avulla myllyyn ja myllytupaan pääsee tutustumaan myös pyörätuolilla.

Alueen turvallisuutta lisättiin vaihtamalla patosillan lahonneet puukaiteet metallikaiteisiin sekä rakentamalla kokonaan uudet metallikaiteet myllypihan ja kosken väliin.

Rakennuksissa tehtiin lisäksi korjauksia.

Samassa yhteydessä Juuka-seura toteutti Herralankosken kalataloudellisen kunnostuksen ”Pielisen järvilohi ja – taimen 2008-2010” –hankkeen esitysten ja Pohjois-Karjalan ely-keskuksen suunnitelmien mukaisesti.

MYLLYMUSEO AVOINNA

3.6. – 1.9.2024