- Home
- Museot
- Kotiseutupolku
- Paalasmaan onnettomuus
Paalasmaan veneonnettomuus
Juuassa sijaitsevan Paalasmaan saaren edustalla vuonna 1959 sattunut onnettomuus on Suomen historian pahin sisävesillä tapahtunut vesiliikenneonnettomuus, joka jätti jälkensä paikallisiin pitkäksi aikaa.
Sunnuntaina 4. lokakuuta 1959 Paalasmaalta lähti kohti Juuan kirkonkylää moottorivene, jonka kyydissä oli 19 paikkakuntalaista nuorta. Osa nuorista oli menossa Mikkelinpäivän tansseihin Juuan työväentalolle, osa oli palaamassa Juuan kunnan keskikoulun asuntolaan kotona vietetyn viikonlopun jälkeen.
Vain lyhyen matkanteon jälkeen, noin 150 metriä rannasta, veneeseen törmäsi toinen, paikallisen nuoren miehen kuljettama pikavene. Nuoria kuljettaneen veneen keulaan tuli törmäyksessä halkeama ja se upposi nopeasti. Pikaveneen vauriot olivat vähäisemmät, mutta sekin upposi. Kummassakaan veneessä ei ollut pelastusliivejä eikä merkkivaloja, vaikka laki jo tuohon aikaan edellytti valojen käyttöä.
Kaikki veneiden kyydissä olleet joutuivat veden varaan. Paalasmaan rannan taloista lähti väkeä soutuveneillä apuun heti, kun he kuulivat avunhuudot järveltä. He saivat pelastettua vedestä kuusi henkilöä. Onnettomuudessa menehtyi 15 ihmistä, joista suurin osa oli 1930-luvulla syntyneitä paalasmaalaisia nuoria. Tapaus oli kova isku Paalasmaan kyläyhteisölle, sillä kahdesta kylän perheestä menehtyi kolme nuorta.
Tapaus sai laajaa huomiota kaikissa sen ajan tiedotusvälineissä. Onnettomuuden uhrien siunaaminen ja hautaus Juuan kirkon pihamaalle 16. lokakuuta oli koko maata koskettanut surujuhla. Kirkko oli täynnä surevaa kansaa, ja osa kuunteli tilaisuutta ulkona kaiuttimista. Onnettomuus jätti syvän jäljen juukalaisiin. Asiaa eivät helpottaneet paikallisen papin saarnat siitä, että onnettomuus olisi johtunut nuorten syntisestä elämäntyylistä – olihan osa heistä ollut matkalla tansseihin.
Uhrien hautapaikan luona kirkon vieressä on Heikki Konttisen suunnittelema, vuonna 1962 pystytetty muistomerkki Hädässään he huusivat Herraa. Paalasmaan laivarannassa, nuoria kuljettaneen veneen lähtöpaikalla paljastettiin vuonna 1984 kuvanveistäjä Kauko Kortelaisen tekemä Surukivi-muistomerkki.
Veneonnettomuus aiheutti paineita yhdistää Paalasmaan saari mantereeseen tien ja lossiyhteyden avulla. Talvisaikaan järvellä kulki jäätie, mutta silläkin oli sattunut onnettomuuksia. Tien rakentaminen aloitettiin viimein vuonna 1965, ja se avattiin liikenteelle vuonna 1969. Paalasmaan tien pituus on reilut 15 kilometriä, josta lähes kaksi kilometriä on rakennettua järvipengertä. Reitin varrella oli alun perin kolme siltaa ja kaksi lossia, mutta toinen lossi korvattiin vuonna 1986 sillalla. Jäljelle jäänyt Hirvisalmen lossi on edelleen toiminnassa.
Lähteet:
Juvonen, Jaana 2017: Juuka 1867–2017: kunnan historia.
Yle-uutiset, yle.fi 3.10.2009: Paalasmaan veneonnettomuus elää muistoissa. Viitattu 26.7.2022.