Museot

Pitäjämuseo

Museorakennus, joka on peräisin vuodelta 1825, edustaa aikansa tyypillisiä lainajyvästörakennuksia. Pielisjärven, Nurmeksen ja Juuan rakennukset suunniteltiin rakennettaviksi 4 sylen tukeista. Tätä kokoa ovatkin useimmat Pohjois-Karjalan lainajyvästörekennukset, paitsi Juuan, joka on myöhemmin laajennettu uudisrakennusosalla.

Kuvaavaa rakentamiselle on, että siinä on suuresti kiinnitetty huomiota kallisarvoisen viljan suojaamiseen. Tämä kuvastuu siilojen kaksinkertaisessa seinärakenteessa, kattorakenteen järeydessä ja jykevissä lukoissa. Ovet lukkoineen ovat nikkari Tuomas Larisen käsialaa ja tehneet tehtävänsä rakennuksen eliniän.

Rakennuksen tontti kuului vuoteen 2006 saakka Juuan ev.lut. seurakunnalle, josta Juuka-seura ry maksoi 150 mk:n vuosivuokraa. Vuonna 2006 tehdyllä tonttikaupalla siirtyi tontti Juuka-seura ry:n omistukseen.

Viljamakasiinin lisäksi Pitäjämuseon alueella on aitta, riihi ja uusimpana Eerolan asuinrakennus, joka siirrettiin Rontsasta, pystytettiin uudelleen ja peruskorjattiin Leader-hankkeena 2010-2011.

PITÄJÄMUSEO AVOINNA

3.6. – 1.9.2024